Elämäniloa etsimässä!

Kiireinen ja stressaava elämänrytmi saattaa vaikuttaa niin, että elämänilo voi kadota ja elämän mielekkyyden kokemus laskea. Tällöin on tärkeää pysähtyä oman elämän äärelle ja pohtia, mikä omassa elämässä lopulta on tärkeää. Löydät tästä postauksesta muutaman hyvin vinkin oman elämänilon palauttamiseen ja uudelleen löytämiseen!

Opiskele elämää

Jos sinusta tuntuu, että elämäsi on jumissa eikä enää tuota sinulle iloa, kannattaa aloittaa elämän opiskeleminen esimerkiksi meditaation ja itsetutkiskelun kautta. Mielen hyvinvointi vaikuttaa voimakkaasti myös fyysiseen hyvinvointiin, sillä ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Tästä syystä onkin tärkeää tietää, kuinka mielemme toimii ja millaisin keinoin oman mielen hyvinvointiin on mahdollista vaikuttaa.

Positiivinen elämänasenne

Positiivinen elämänasenne on tärkeä keino elämänilon ja elämän mielekkyyden kokemusten pyydystämisessä. On tärkeää tunnistaa omassa elämässään ne asiat, joihin voi vaikuttaa ja ohittaa ne asiat, joihin ei voi vaikuttaa, vaikka haluaisikin. Positiivisten asioiden näkeminen negatiivisten sijaan voi auttaa tekemään elämästä entistä mielekkäämpää.

Katse tulevaan

Positiivisella elämänasenteella ihminen osaa suunnata katseensa tulevaan. Hän ei katkeroidu kokemistaan vääryyksistä eikä jää jumiin negatiivisiin käyttäytymismalleihin, vaan pyrkii koko ajan kehittämään itseään ja huolehtimaan siitä, että tulevaisuudessa on jotakin mielekästä odotettavaa.

Riittävä lepo

Mielen ja kehon hyvinvoinnille on erittäin tärkeää saada riittävästi lepoa. Huolehdi siitä, että nukut riittävästi ja että unesi on riittävän syvää. Tuuletettu huone ja miellyttävät petivaatteet voivat auttaa, samoin rauhoittuminen juuri ennen nukkumaan menoa. Pieni päivälepo varsinaisen yöunen lisäksi voi auttaa tilanteissa, joissa tuntuu, että päivän tapahtumat ovat rasittaneet aivoja liikaa. Jo pienikin lepo voi auttaa keskittymään ja jaksamaan entistä paremmin. Jos itsensä vetää liian piippuun, voi seurauksena olla jopa loppuun palaminen eli burn out.

Rentoutuminen

Riittävän levon lisäksi on tärkeää saada säännöllisesti mahdollisuuksia rentoutumiseen. Pyri löytämään sinulle parhaiten sopiva rentoutumiskeino, olipa se sitten liikunta, lemmikit tai luonnossa samoilu, ja pidä huolta siitä, että kalenterissasi on riittävästi tilaa sinua rentouttavaan toimintaan.

Asiantuntija-apu

Jos sinusta tuntuu, etteivät omat keinosi enää riitä ja mielesi on matala, voi olla tarpeen hankkia asiantuntija-apua. Muista, ettei tässä ole mitään hävettävää, vaan asiantuntijaan voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä!