Kaikesta saa podcastin

Podcastien suosio on suorastaan räjähtänyt käsiin viimeisen viiden vuoden aikana. Sinänsä tämä ei yllätä, sillä podcasteja voi kuunnella melkeinpä missä vain ja monia niistä voi ladata jopa omalle laitteelle, joten kuuntelu ei vaadi edes nettiyhteyttä.

Uusia podcasteja syntyy koko ajan ja taustalla on se, että yhä useammat ihmiset ovat löytäneet jonkin välin arjessaan, johon podcast on sopinut: on mukavaa kuunnella jutustelua esimerkiksi tiskatessa, töihin ajaessa tai sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Monet podcastit ovat englanninkielisiä ja yhä useampi suomalainen haluaakin harjoittaa englannin kuulonymmärtämistään tämän kautta, sillä podcastin varassa tulee keskityttyä yksinomaan kuulemaansa; toisin on vaikkapa television kanssa.

Aiheiden loputon kirjo

Koska podcastien kuuntelijoita on yhä vain enemmän, on myös luonnollista, että nämä vaativat yhä laajempaa tarjontaa: podcasteja tehdään hyvinkin spesifeistä aiheista ja ne saavat silti tuhansia kuuntelijoita viikoittain.

Esimerkiksi uhkapelaamisesta ja nettikasinoista on saatavilla podcasteja, joissa käsitellään ihmisten pelaamista, taktiikkaa ja alan kehitystä. Jos siis kaipaat vaikkapa vinkkejä parantaaksesi suoritustasi pikakasino-fi.com:n pelien parissa, kannattaa etsiä rahapeleistä kertovia podcasteja.

Podcastien teko on melko helppoa ja siksi melko uusiinkin aiheisiin pystytään tarttumaan melko nopealla aikataululla. Tässä on tosin vaarana se, että kun aihe ei enää olekaan ajankohtainen, podcastin kuuntelijat kaikkoavat ja podcast jää unholaan.

Millainen yleisö, sellainen podcast

Jos podcastin aihe on hyvin yleisluontoinen, kuten vaikkapa hyvinvointi, se saattaa kerätä jopa miljoonia kuuntelijoita ja joka kerralle on jokin aivan uusi aihe. Hieman rajatumman aiheen kohdalla, kuten jo mainitsimme, kuuntelijoita voi olla vähemmän ja samaa aihetta joudutaan käsittelemään useammassa lähetyksessä, joskin vaikkapa eri näkökulmasta.

Monien menestyvien podcastien yhteinen nimittäjä on kuitenkin se, että ne kykenevät mukautumaan kuulijakuntansa mukaan. Hyvä podcast osaa ottaa kuuntelijansa huomioon ja pyrkii olemaan mahdollisimman interaktiivinen.

Ja on hyvä pitää mielessä, että jos et ole vielä löytänyt mieleistäsi podcastia haluamastasi aiheesta, mikään ei estä sinua aloittamasta sellaista itse. Aluksi kuuntelijoita ei tietenkään ole kuin muutama kymmenen, mutta hyvällä ja puhuttavalla aiheella on aina mahdollisuudet kasvaa.