Meditaation ABC

Monille tulee meditaatiosta mieleen ensimmäisenä hiljaa rivissä istuvia buddhalaisia munkkeja, joiden mieli on treenattu monen vuoden harjoittelulla niin hyvään kuntoon, että nämä tietävät ympäröivästä maailmasta kaiken – ja vähän enemmänkin. Totuus on kuitenkin uskonnollisesta mielessä se, että mikäli henkilö on jo valaistunut, meditaatiota ei enää tarvita.

Kaliforniassa tehtyjen tutkimusten mukaan meditaatiolla on myös ihan oikeita lääketieteellisiä hyötyjä, vaikkei siihen liittyisikään mitään uskonnollista. Jo lyhyen aikaa jatkuneen säännöllisen meditaation on havaittu lievittävän stressiä ja jopa lieviä masennuksen oireita, vaikkei siitä olekaan apua akuutissa tilanteessa. Pitkään, vuosikymmeniä jatkuneella meditaatiolla on myös havaittu olevan nuorentava vaikutus aivoihin.

Mitä meditaatio pohjimmiltaan on?

Oli kyseessä sitten uskonnollinen meditaatio tai ei, perimmäinen tarkoitus on harjoittaa mieltä ja omaa psyykettään. Meditaatiolla voidaan pyrkiä lievittämään myös fyysisiä oireita, kuten aiemmin mainittu, tai sitä voidaan harjoittaa ihan vain meditoinnin ilosta.

Ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa meditoida, vaan saman päämäärään voidaan päästä useammalla eri tavalla. Tämä tarkoittaa myös sitä, ettei sinun tarvitse jumittua loppuelämäksesi vain yhteen tiettyyn meditointitapaan, kuten vaikka japanilaiseen zazeniin.

Meditation katsotaan juontavan juurensa Intiasta joogan yhteydestä. Jooga kehittää kehon liikkuvuutta ja koordinaatiota, joten on ollut luontevaa kehittää myös mieltä, joka kontrolloi tätä kehittyvää kehoa. Meditaatioon ei ole pakko yhdistää joogaa, mutta varsinkin Intiassa monet tekevät juuri näin.

Alkuun pääseminen

Alkuun pääsee melko vähällä: tarvitset vain rauhallisen tilan, jossa voit kokeilla varsinkin aluksi ihan itse ilman pelkoa siitä, että sinua tuijotetaan oudoksuen.

Tärkein osa meditaatiota on hengittäminen. Varmista siis, että sinun on hyvä hengittää: ilma vaihtuu tarpeeksi hyvin eivätkä esimerkiksi vaatteet kiristä. Kun hengitys sujuu rauhallisesti ja hieman syvemmin kuin normaalisti voit alkaa tyhjentää mieltäsi vaikkapa ajatelemalla sateen ropinaa. Buddhalaiset käyttävät tähän mantroja joita toistellaan mielessään hiljaa mutisten tai sitten kuunnellaan.

Toinen tärkeä seikka on istuma-asento. Sinun ei ole pakko päästä lootusasentoon, mutta siihen kannattaa pyrkiä. Tärkeämpää on, että istuma-asento on mukava. Tyynyn käyttö kovalla lattialla on suotavaa, mutta monien meditoijien mielestä sopivan mukavaa tyynyä ei ole olemassa, eli sen etsimiseen ei kannata käyttää liikaa aikaa.