Rentoutuminen: määrä vai laatu edellä?

Nykyajan kasvavat loppuunpalamistilastot ovat saaneet koko yhteiskunnan pohtimaan rentoutumisen merkitystä. Kun kouluista valmistuu jo valmiiksi uupuneita ihmisiä työmarkkinoille, siirtyvät loppuunpalamisen kustannukset vain yhdeltä taholta toiselle. Esimerkiksi monella nuorella ei ole ollut vuosiin kunnollista lomaa, sillä kesällä pitäisi olla täysipäiväisesti töissä ja kaikkina muina vuodenaikoina täysipäiväisesti koulussa.

Rentoutua voi onneksi arjessakin monella tavalla ja jokainen pystyy valitsemaan itselleen sen sopivan. Tässäkin on kuitenkin törmätty siihen ikivanhaan kysymykseen: voiko asia X olla muka rentoutumista? Se, mikä on toisten mielestä rentouttavaa, on toisten mielestä stressaavaa. Tämä on yksinkertaisesti fakta ja sinänsä kukaan ei voi väittää vastaan, mikäli joku kokee rentoutuvansa esimerkiksi tekemällä jotain todella nopeatempoista.

Toiminnallinen rentoutuminen

Voisi kuvitella, että rentoutuakseen ei kuuluisi tehdä mitään erikoista: tyhjennetään vain mieli kaikesta ikävästä ja ajatellaan mukavia asioita. On kuitenkin täysin mahdollista kokea rentoutuneensa esimerkiksi Pikakasino.org-sivustolla rahapelien jännityksen keskellä. Tätä sanotaan toiminnalliseksi rentoutumiseksi: rentoutumista haetaan jostakin sellaisesta aktiviteetista, joka päälle päin näyttää hyvin aktiiviselta ja virikkeelliseltä.

Toiminnallisen rentoutumisen vaikutukset perustuvat siihen, että ihminen saa tehdä vapaa-ajallaan jotain sellaista, mistä tykkää – pelkkä tämän vapauden tunne auttaa lievittämään jo hieman kiristynyttä pinnaa. Lisäksi monet himourheilijat ovat kertoneet, kuinka ruumiin äärirajoille vieminen tuo lopulta hyvän olon tunteen melko selittämättömällä tavalla. Samaa rentouttavaa olotilaa voi hakea muun muassa jännityksestä rasittamatta kehoaan fyysisesti.

Korvaako määrä laadun?

Toinen merkittävä kysymys rentoutumisessa on se, tuleeko rentouduttua tarpeeksi. Tämä riippuu yksilöstä ja se vaihtelee niin elämäntilanteen kuin iänkin mukaan. Hyvä unenlaatu on yksi merkittävä tekijä: jos yöllä ei saa nukuttua kunnolla, ei valveilla ollessa rentoutumisestakaan tule mitään, vaikka kuinka yrittäisi.

Määrää ja laatua ei sinänsä pitäisi asettaa tässä asiassa vastakkain, sillä rentoutumisessa pitää muistaa huomioida lopputulos: koetko olosi rentoutuneeksi vai et? Mikäli vastaus on kielteinen, on pohdittava niin rentoutumiseen tarkoitetun aktiviteetin laatua kuin sen määrääkin. Laatua voi kohentaa vaikkapa säätelemällä sitä ympäristöä, jota käyttää rentoutumiseen. Määrää puolestaan kohennetaan sillä, että rentoutumiseen varataan vain lisää aikaa.